Jak otworzyć firmę
Biznes, firma, działalność gospodarcza - wszystko dla przedsiębiorców


Twoja wyszukiwarka



Koszty firmy

W rozdziale "Co w rzeczywistości można 'wrzucić' w koszty firmy - poradnik" dowiesz się m.in.:

- co można 'wrzucić' w koszty firmy,
- na czym polega 'wrzucenie' w koszty firmy,
- jakie są sposoby rozliczania kosztów w firmie,
- auto na firmę, samochód na firmę - jak rozliczyć,
- benzyna, a koszty firmy, czy benzyne można 'wrzucić' w koszty,
- auto prywatne do celów służbowych, a koszty eksploatacji.

Krótko mówiąc, w rozdziale tym, dowiesz się co można 'wrzucić' w koszty firmy, ale 'wrzucić' mądrze.

Rozwinięcie tematów poniżej.

koszty firmy; co w rzeczywistości można wrzucić w koszty firmy; na czym polega wrzucenie w koszty firmy; jakie są sposoby rozliczania kosztów w firmie; auto na firmę; samochód na firmę; benzyna, a koszty firmy;

Co można 'wrzucić' w koszty firmy?

Co można odliczyć od dochodu (oczywiście dotyczy to formy rozliczeń z Urzędem Skarbowym na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów), aby było to zgodne z prawem?
Odliczyć od dochodu można praktycznie wszystko. Wszystko, byleby było to zrobione "z głową". Dokładniej mówiąc chodzi o to, aby każdy nasz koszt miał racjonalne wytłumaczenie, jak był spożytkowany.
Jeśli posiadamy firmę (np. hurtownię) i zatrudniamy przedstawicieli handlowych, wówczas logiczne jest, że ogromną sumę naszych kosztów będzie stanowić wyrób wizytek dla każdego, wydruki różnych ofert, katalogów czy cenników. Jeśli posiadamy stronę, wiadomo, że musimy płacić za hosting oraz domenę internetową. Jeśli wynajmujemy lokal to oczywiście właściciel wystawi nam rachunek lub fakturę za wynajem, które będą naszym kosztem. Rachunek za telefon komórkowy, który jest zarejestrowany na firmę, można wrzucić w całości w koszty. Natomiast, jeśli chodzi o telefon stacjonarny, musi on być zarejestrowany na adres firmy, aby można go było wrzucić w koszty (wyjątek stanowi sytuacja, gdy firma jest zarejestrowana na dom, a nie prowadzimy tam działalności, wówczas rachunków za ten telefon nie należy wrzucać w koszty firmy). Taka sama sytuacja dotyczy Internetu oraz rachunku za energię elektryczną. Oczywiście mowa tutaj o sytuacja, gdybyśmy chcieli wrzucić w koszty te media, które znajdują się w naszym domu. Kosztem naszej firmy jest także benzyna i wszelkie opłaty związane z samochodem - ale tylko z firmowym (więcej o tym poniżej).

Na czym polega 'wrzucenie' w koszty firmy?
Jakie są sposoby rozliczania kosztów w firmie?

Wszelkimi, jednorazowymi kosztami jest także zakup długopisów, segregatorów, zeszytów, kalendarzy, wyposażenia biura czy lokalu - wszystko do kwoty 3500zł jest to koszt jednorazowy.
Koszta wyższe niż 3500zł wrzuca się w koszty - nazwijmy to - w ratach, gdyż każde zakupy powyżej 3500zł dzielimy na 12 (na równy rok), a następnie wynik odejmujemy kolejno przez te 12 miesięcy. Jest to tak zwana amortyzacja kosztów, przykład poniżej.

Nasza faktura wygląda następująco:
laptop - 3000zł
drukarka - 450zł
torba na laptopa - 100zł
myszka - 50zł
Sumą faktury jest: 3600zł  : 12 = 300zł
I podane 300zł odejmujemy od naszego dochodu przez kolejne 12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym została faktura wystawiona.

Auto na firmę, samochód na firmę - jak rozliczyć?

Bardzo często słyszy się, że ktoś kupuje auto na firmę, jednak jak dokładnie wygląda takie "wrzucenie auta w koszty firmy"?
Jeżeli zamierzamy kupić auto na firmę, robimy to tak samo, jak kupując cokolwiek innego. Wystarczy wziąć na nie fakturę, a faktura ta będzie podstawą tego, iż firma straciła na zakupie tegoż samochodu. Amortyzacja (czyli dodanie do kosztów) naszego auta odbywa się przez pięć kolejnych lat. Jest to taki sam przykład, jak z komputerem w poprzednim rozdziale, jednak koszt samochodu dzielimy na 60 (5 lat = 60 miesięcy) i przez kolejne 60 miesięcy odliczamy od kosztów naszej firmy uzyskany wynik. Dla przykładu będzie to:

Nasza faktura:
Auto - 72 000zł
W koszty wrzucamy: 72000 :  60 (miesięcy) = 1200zł, a więc przez kolejne 60 miesięcy odejmujemy od naszego dochodu po 1200zł.

Jeżeli już zakupiliśmy samochód na firmę, wówczas w koszta firmy wrzucamy także ceną każdej naprawy, przeglądu technicznego, wymiany opon, kupna części itp., jednak należy pamiętać, aby na wszystko zabierać fakturę.

Benzyna, a koszty firmy? Czy benzynę można 'wrzucić' w koszty firmy?

Jeśli chodzi o wrzucenie w koszty benzyny, wygląda to następująco:
- jeśli jest to auto dostawcze, ciężarowe itp., wówczas wrzucamy całość kosztów benzyny, zarówno cenę netto zakupu, jak i VAT,
- jeśli jest to auto osobowe, ale z tak zwaną "kratką", czyli posiada 2 siedzenia z przodu, a z tyłu miejsce na towar, wówczas także wrzucamy koszt netto benzyny, jak i VAT. Przepis dokładnie interpretujący sposób określenia samochodu z kratką mówi, iż długość samochodu od kratki w tył, powinna być dłuższa, niż długość auta od kratki w stronę przednią samochodu,
- jeśli jest to auto osobowe, bez kratki, wówczas w koszta firmy możemy wrzucić jedynie cenę netto zakupu benzyny czy też innego paliwa (ropa, gaz), jednak VAT-u nie wliczamy.

Pamiętaj, że Twój samochodów musi mieć wpisane w dowodzie rejestracyjnym rodzaj paliwa, który tankujesz. Zatem, jeśli masz auto na gaz, i będziesz brał faktury za tankowanie gazu, wówczas w dowodzie rejestracyjnym musisz mieć wpis, iż auto jest przystosowane do jazdy na gazie (LPG).

Auto prywatne do celów służbowych, a odliczenie kosztów eksploatacji?

Jest również sposób, aby wykorzystywać auto prywatne do celów służbowych. Więc jeśli posiadamy już auto (a nie chcemy włączać go do firmy), wówczas możemy używać takiego samochodu, aby np. wrzucać w koszta firmy benzynę (tylko cenę netto, w tym wypadku  VAT-u nie można wliczać w koszta). W takim wypadku należy kupić, założyć i prowadzić odpowiednią książeczkę, zwaną "Samochód prywatny wykorzystywany do celów służbowych". Wówczas należy wozić ją w samochodzie i notować w niej różne wartości (początkowy stan licznika dnia, trasa skąd dokąd, ilość kilometrów, końcowy stan licznika dnia itp.). Następnie przejechaną ilość kilometrów należy pomnożyć przez wartość jednego kilometra (jest on napisany w każdej książeczce i wynosi kilkadziesiąt groszy) i wyliczyć. Wartość wyliczona z książeczki nie może być wyższa niż wartość zakupionego na faktury paliwa. W przeciwnym razie Urząd Skarbowy zarzuci nam, iż samochodu używaliśmy w celach prywatnych, a koszty tego chcemy dodać do kosztów firmy.

Koszty Działalności gospodarczej - przychody i koszty

Jakie mogą byćkoszty działalności gospodarczej? Jak rozlicząć w swojej własnej firmie przychody i koszty? Wiadomo, że każde przedsiębiorstwo musi mieć zarówno przychody, jak i koszty. Chociaż o ile z przychodami różnie niekiedy bywa, to jednak koszty prowadzenia działalności gospodarczej zawsze się znajdą. Oczywiście podstawowymi kosztami prowadzenia firmy będzie opłacanie składek ZUS, zarówno za siebie, jak i za pracowników, wypłaty dla pracowników, wynajem i utrzymanie lokalu, koszty benzyny, telefonów, prądu itd. Oczywiście każdemu przedsiębiorcy zalezy na tym, aby koszty utrzymania firmy były możliwie najmniejsze, a co za tym idzie redukuje się wszelkie możliwe opłaty - koszty działalności gospodarczej. Są jednak również dziedziny naszej firmy, gdzie redukowanie kosztów jest tylko teoretyczne - takim czymś byłoby redukowanie kosztów reklamy. Oczywiście na krótką metę wydaje się, że będzie to oszczędności - i tak, jak najbardziej będzie, ale jedynie na naprawdę krótko, bowiem reklama jest dźwignią biznesu. Jeżeli zrezygnujemy z owej reklamy i zaoszczędzimy kilka groszy to nie wyjdzie nam to jednak na dobre, gdyż również stracimy prawdopodobnie sporą liczbę klientów. Zatem należy pamiętać, aby koszty działalności gospodarczej redukować z głową i dobrze wszystko przemyślając. Trzeba również zaznaczyć, że przychody i koszty bardzo często idą w jednej parze. Jeżeli bowiem - jak na powyższym przykładzie - zmniejszymy koszty reklamy, to również zmniejszymy przychody naszej firmy. Koszty działalności gospodarczej powinniśmy próbować zmniejszać w inny sposób, np. poprzez wyszukanie najlepszej, a więc najtańszej, oferty na rozmowy telefoniczne, trzeba spróbować znaleźć lokal, gdzie wynajem będzie tańszy czy chociażby robić bardziej przemyślane zakupy do firmy. Co prawda koszty działalności gospodarczej przy zakupach oczywiście będą, jednak trzeba szukać tańszych ofert na dany asortyment - np. kupując meble do biura czy nowy komputer do firmy.

Koszty firmy, kontrola

Co w razie kontroli z Urzędu Skarbowego? Czym Urząd Skarbowy nie przyczepi się do naszych firmowych kosztów? Powiedzmy, że w koszty firmy wrzuciliśmy artykuły biurowe, takie jak zeszyty, teczki, segregatory, długopisy itp - i w tym przypadku nie powinniśmy mieć raczej problemów z wytłumaczeniem, że naprawdę używamy tych przedmiotów w firmie. Jeśli natomiast w koszty firmy wrzucilismy np. laptop, a podczas kontroli okazuje się, że tego laptopa w firmie nie ma? Można to wytłumaczyć, że chwilowo laptop jest w domu, ponieważ w domu często również wykonujemy firmowe sprawy, ale wracając do tematu - co w takim przypadku podczas kontroli? Bądźmy grzeczni i poprośmy o okazanie laptopa w najbliższym czasie np. nazajutrz. Jeżeli wszystko będzie się zgadzać - szczególnie model laptopa - to Urząd Skarbowy nie powinien zrobić nam większych problemów przy tej sytuacji, bowiem każdy człowiek prawdopodobnie zrozumie, że pracę z firmy bardzo często zabiera się do domu. Tak więc, jeżeli chodzi o mniejsze rzeczy takie, jak artykuły biurowe, tusze i tonery do drukarek to wiadomo, że używa się ich w firmach, jednak przy zakupach większych rzeczy trzeba ich pilnować. Poza tym kontrole bardzo często są szczegółowe. Jest wszystko sprawdzane dosłownie krok po kroku. Tak więc nasze koszty firmy planujmy w rozsądny sposób, aby nie narobić sobie niepotrzebnych problemów w firmie, co mogło by skutkować naprawdę wysokimi karama.

Koszty firmy, auto

Czy auto można wrzucić w koszty firmy? Tak, jak najbardziej. Nawet można twierdzić, że samochód należy wrzucić w koszty, aby następnie można było odliczać od tego samochodu koszty związane z benzyną lub innym paliwem (gaz, olej napędowy itp.). Jednak samochód od kosztów odlicza się troszkę inaczej, niż rzeczy drobne, takie jak artykuły biurowe czy chociażby komputer i inne droższe urządzenia. Samochód bowiem odliczamy w następujący sposób: cenę zakupu samochodu dzieli na 60, a następnie te podzielone kwoty odliczamy kolejno przez 60 miesięcy. Oczywiście jest to bardzo uproszczony sposób wliczania w koszty firmy auta, jednak odbywa się to w przybliżony sposób. Gdy już samochód jest wpisany do naszej firmy możemy odliczać od niego wszelkie koszty związane z jego użytkowaniem, takie jak tankowanie czy wszelkiego rodzaju naprawy, serwisowanie itd. Wystarczy tylko na wszystko zabrać fakturę. A jeśli podczas kontroli nie chcemy mieć problemów to można poprosić firmę wystawiającą fakturę, aby na naszej fakturze kosztowej wpisała numer rejestracyjny naszego pojazdu.

Jak zwiększyć koszty firmy

Jeżeli chciałbyś zwiększyć koszty firmy szukaj na to wszystkich możliwych sposobów. Zastanów się, jak mógłbyś zwiększyć te koszty, aby płacić następnie mniejsze podatki. Pomyśl, co mógłbyś jeszcze 'wrzucić' w koszty. Idąc dalej tym krokiem, przeanalizuj po kolei, co nie jest, aby mogłoby być wliczane w koszty? Np. Internet, telefon, wszelkie media. Również nie zapominajmy o zabieraniu faktury za każde tankowanie naszego firmowego samochodu oraz faktur za naprawy czy serwisowanie auta. Poza tym zabierajmy faktury za każde firmowe zakupy, takie jak artykuły biurowe (długopisy, notesy, kalendarze, zeszyty) oraz te większe, jak komputer, monitor czy też inne urządzenia biurowe czy elektroniczne. Jeżeli wysyłamy wiele listów czy paczek, to za nie również oczywiście powinniśmy zabierać faktury kosztowe. Wszystko co wiąże sięz uzyskaniem przychodu w naszej firmie i wydajemy na to pieniądze, to nie jest wówczas naszym kosztem. Dokładniej mówiąc koszty firmowe, które możemy odliczyć od dochodu są to tak zwane koszty uzyskania przychodu i tą właśnie definicją powinniśmy się kierować podczas zabierania faktur kosztowych. Pamiętajmy jednak, żeby dobrze to przemyśleć, ponieważ w koszty firmy nie możemy 'wrzucać' faktur na produkty lub usługi, które nie było kosztami uzysknia przychodu.

Czy mogę korzystać z prywatnego komputera w celu prowadzenia swojej działalności gospodarczej

Czy można korzystać z prywatnego komputera w celu prowadzenia swojej działalności gospodarczej? Otóż tak, jak najbardziej można korzystać z własnego komputera w celach służbowych. Jednak warto zaznaczyć, iż oprogramowanie w takim kompterze powinno być oryginalne, tak też, jak i w osobistym komputerze - jednak w przypadku firmy możemy natrafić na kontrolę naszego oprogramowania. Tak więc odpowiadając możliwie krótko na pytanie możemy korzystać z prywatnego komputera w celu prowadzenia swojej działalności gospodarczej byleby oprogramowanie w nim było oryginalne.

Jakie koszty można odliczyć przy działalności gospodarczej

Jakie koszty można odliczyć przy działalności gospodarczej - zapewne to pytanie nurtuje niejednego przedsiębiorce, szzcególnie początkującego oraz takiego, który nie ma własnej księgowej, która oczywiście doradziłaby w takich kwestiach. Tak więc jakie koszty można odliczać w firmie? Podstawowymi kosztami będą oczywiście te najbardziej popularne, jak rachunki za prąd, gaz, wodę czy telefon, internet oraz za wynajem lokalu, w którym prowadzimy działalność gospodarczą. Poza tym w koszty można odliczyć wszelkie zakupy produktów, artykułów oraz usług, które pożytkowane są na rzecz naszej firmy. Takimi zakupami mogą być: notesy, długopisy, wizytówki oraz te większe, jak urządzenia biurowe, telefony, meble do biura czy narzędzia, o ile będą potrzebne w naszej działalności gospodarczej. Tak więc jak widzimy w koszty można wrzucić niemal wszystko, byleby miało to podkład w naszej rzeczywistej potrzebie firmy. Tak więc jakie koszty można odliczyć przy działalności gospodarczej odpowiadamy, iż odliczyć można wszystko to, co z całą pewnością będzie potrzebne w funkcjonowaniu naszej firmy.

Kupiłem laptopa na firmę czy można go odpisać w koszty działalności

Zadajesz pytanie: kupiłem laptopa na firmę czy można go odpisać w koszty działalności gospodarczej i nie znasz na to pytanie odpowiedzi? Nie martw się, nie tylko Ty masz problemy z rozróżnieniem rzeczy, które można odpisać w koszty działalności gospodarczej, a których artykułów czy usług nie można. Tak więc jak mówi sama nazwa kosztów firmy: 'koszty uzyskania przychodu'. Jak widzimy są to koszty uzyskania przychodu, czyli w koszty wrzucamy to, co w przyszłości pomoże nam odnieść przychód w firmie. Tak więc laptopa jak najbardziej możemy odpisać w koszty firmy, bowiem zapewne będzie nam on pomagał w pracy naszej firmy. Również wszystkie programy oraz systemy, których będziemy używać na firmowych komputerach mogą być odpisane od kosztów. Jeżeli dla przykładu nasza firma zajmuje się grafiką komputerową, to wówczas programy graficzne, jak najbardziej można wpisać w koszty firmy.

Jakie koszty możemy odliczać

Jakie koszty możemy odliczać w firmie? Otóż w koszty możemy wrzucać wszystko to, co ma za zadanie zwiększyć przychód naszej firmy. Jak wskazuje sama nazwa 'koszty uzyskania przychodu', czyli wszelkie koszty, które w przyszłości mają dać przychód. Mogą to być więc wszelkie rzeczy drobne, takie jak na przykład: długopisy, notesy, segregatory, koszulki do segregatorów, zszywacze, dziurkacze oraz artykuły nie biurowe, jak na przykład: meble do naszej firmy czy urządzenia elektryczne takie jak: ksero, kserokopiarka, bindownica, laptop, komputer, drukarka czy skaner. Tak więc jeżeli zadajemy sobie pytanie jakie koszty możemy odliczać możemy sobie również sami na to pytanie odpowiedzieć: możemy odliczać wszystko to, co ma dać naszej firmie przychód.

Działalność gospodarcza w domu jakie koszty można odliczyć

Działalność gospodarcza w domu jakie koszty można odliczyć w takiej firmie? W takim wypadku przy działalności gospodarczej nie możemy przesadzać z odliczaniem od kosztów, bowiem urząd skarbowy może nie koniecznie nam zaufać. Jeżeli prowadzimy firmę w domu to odliczajmy tylko to, co w rzeczywistości jest kosztem naszej firmy - jak zresztą i w innych rodzajach działalności gospodarczej. Prawdę mówiąc nawet Internet odliczany od kosztów firmy w domu może nie być wiarygodnym kosztem, jeżeli z tego samego internetu korzystają inni domownicy, nie mający wiele wspólnego z firmą. To samo dotyczy prądu czy opłat za wodę i telefon. Inną sytuacją jest, gdy założymy oddzielne liczniki do np. jednego pokoju, który ma być przeznaczony na naszą działalność gospodarczą, podepniemy do tego pokoju inny telefon, dodatkowy Internet itd. Jednak czy o to w rzeczywistości chodzi? Raczej nie. Dlatego też warto trzymać się założenia, iż działalność rozpoczynamy w domu, a jeżeli okaże się, że nasza firma ma przyszłość to przeniesiemy się do innego lokalu, gdzie już nie będzie problemu z odliczaniem kosztów. Tak więc zastanawiając się nad zdaniem działalność gospodarcza w domu jakie koszta można odliczyć nie nastawiajmy się na duże odliczenia.

Czego nie można wrzucić w koszty firmy

Czego nie można wrzucić w koszty firmy i dlaczego? Zazwyczaj zastanawiamy się nad tym, co można wrzucić w koszty firmy, natomiast w tym przypadku zastanówmy się czego nie można wrzucać w koszty firmy? Jak wiemy koszty naszej firmy określa się jako koszty uzyskania przychodu, a więc nasze koszty są to przedmioty lub usługi, które mają dać nam w przyszłości przychód. Idąc dalej, w koszty nie możemy wrzucić nic, co nie da nam w przyszłości przychodu, a więc w koszty firmy nie wrzucamy tego, co nie da nam zarobić. Tak więc przed każdym zakupem na firmę zastanówmy się czy nasz zakup, nieważne czy towarów czy usług, da naszej firmie w przyszłości przychód. Odliczajmy od przychodu tylko takie rzeczy, które rzeczywiście przyniosą nam korzysći materialne w przyszłości. I to niech będzie odpowiedzią na pytanie czego nie można wrzucić w koszty firmy.

Koszty firmy - czym są, co można wrzucić w koszty, czego nie można wrzucać w koszty firmowe? Jak się rozliczać z kosztów firmowych? W jaki sposób rozliczyć wszelkie koszty dotyczące np. lokalu firmowego, samochodu na firmę, pracowników oraz wszelkich innych opłat? Oczywiście koszty były, są oraz będą w każdej firmie. Najczęstszymi kosztami w obecnych czasach są oczywiście koszty wynajmu lokali pod działalność gospodarczą (chyba, że firma posiada własny lokal), koszty zakupu, eksploatowania oraz tankowania paliwa do auta firmowego oraz oczywiście wszelkie drobne koszty, jak zakup urządzeń i artykułów biurowych itp. Poza tym firmy zatrudniające pracowników mają oczywiście koszty z nimi związane, które są dość sporymi kosztami, gdyż zatrudnienie jednego pracownika z minimalną pensją krajową na umowę o pracę to koszt ok. 1800zł miesięcznie. Tak więc jeżeli pracownik nie zarobi na siebie większych pieniędzy, niż te, które kosztuje on pracodawce, wówczas niestety, ale musi liczyć się z tym, że nie będzie się w żaden sposób opłacało zatrudniać pracodawcy takiego pracownika. Tak więc, w jaki sposób rozliczać koszty w firmie? Oczywiście na każdy, nawet najmniejszy koszt należy posiadać dowód wydania pieniędzy na tą własnie rzecz czy usługę. Zazwyczaj jest to faktura VAT, czyli dokument, który wystawia większość firm zajmujących się sprzedażą, usługami czy czymkolwiek innym. Na podstawie tejże faktury firma może odliczyć od swojego przychodu ten właśnie koszt, dzięki czemu zmniejszy się dochód firmy, co oczywiście wpływa na zmniejszenie podatku - zarówno dochodowego, jak i VAT-u należnego do zapłaty do Urzędu Skarbowego właściwego dla miejsca działalności firmy. Oczywiście firmy szukają możliwie największej ilości kosztów właśnie w celu zmniejszenia podatku, który będzie należało zapłacić. Cały bowiem przychód oraz wszystkie koszty mają wpływ na całkowity dochód firmy. A jak wiadomo, podatek jest oczywiście uzależniony od firmowego dochodu. Co można wrzucić zatem w koszty firmy? Najczęściej największymi kosztami są koszty - jak już było wspomniane - związane z wynajmem powierzchni lokalowych, np. biurowych, handlowych czy też magazynowych. Wówczas faktura lub jakikolwiek inny dokument potwierdzający zapłatę przez nas kosztów wynajmu lokali można wrzucić w koszty firmy. Innymi, dużymi kosztami są koszty związane z firmowymi samochodami oraz autami. Jak wiadomo sam zakup auta na firmę jest dużym kosztem dla przedsiębiorstwa, ale również wszelkie naprawy oraz przeglądy samochodu również. Poza tym oczywiście do kosztów zalicza się wszelkiego rodzaju paliwo do naszego firmowego samochodu, a więc: benzyna, olej napędowy lub gaz. Oczywiście należy pamiętać, aby za każdym razem za takie naprawy oraz tankowanie zabierać faktury VAT, gdyż tylko one są podstawą do odliczenia takich właśnie kosztów. Poza takimi dużymi i regularnymi kosztami mogą być również koszty jednorazowe. Będą to oczywiście: zakup urzędzeń biurowych, komputerów, telefonów, mebli do biur, sklepów czy też regałów magazynowych do magazyów. Zakup wyposażenia lokali oraz wszelkich urządzeń niezbędnych, a niekiedy i zbędnych do funkcjonowania działalności firmy. Będą to np. frytkownice, gofrownice, krajalnice, piekarniki czy opiekacze do firm zajmujących się gastronomią. Oczywiście takich przykładów można mnożyć, jednak ważne jest, aby było wiadomo, co należy rozumieć przez hasło "koszty firmy".

Koszty firmy

 ARADI - wszelkie prawa zastrzeżone Nieruchomości